Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ Π.Δ. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Σε συνέχεια του διαλόγου για την αξιολόγηση, σχετική ανάρτηση ΕΔΩ, είναι κρίσιμο να κατατεθούν προτάσεις, να διεξαχθή ένας ευρύς διάλογος που θα αναδείξει σε νέα βάση τις σοβαρές ενστάσεις των εκπαιδευτικών στο Π.Δ. Απέναντι στις γενικεύσεις, στις γενικές αιτιάσεις κατά του Π.Δ., στην άκριτη αποδοχή της έννοιας της αξιολόγησης ως κάτι αυτονόητο και ευρέως διαδεδομένο σε όλο τον δυτικό κόσμο, υποκρύπτονται μια σειρά πιθανών λόγων: ασχετοσύνη, επιφανειακή πρόσληψη και ερμηνεία, πολιτικές σκοπιμότητες κ.α. Όταν δε όλα αυτά εκφράζονται από συνδικαλιστές, τότε προφανώς έχουμε σοβαρό πρόβλημα ως συνδικάτο. 

Είναι κρίσιμο να ξεκινήσουμε εκ του μηδενός τη συζήτηση. Κατά συνέπεια...Όλοι έχουμε πιστοποιηθεί με τον ασφαλέστερο τρόπο στις επιστημονικές μας γνώσεις, από ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατά συνέπεια καμία συζήτηση περί επιστημονικής κατάρτισης. Πιστοποιημένοι και μάλιστα με τον πλέον επίσημο τρόπο. Κατά συνέπεια δεν τίθεται ελέγχου των επιστημονικών μας γνώσεων. Άρα; Πού είναι το όποιο ζήτημα;

Κανένας εκπαιδευτικός δεν κάνει του κεφαλιού του στην τάξη. Παρά τις διδακτικές διαφοροποιήσεις, ως προς τη μεθοδολογία προσέγγισης της γνώσης, κανένα εκπαιδευτικός δεν κινείται κατά βούληση. Υπάρχει αναλυτικό πρόγραμμα, υπάρχουν οδηγίες, υπάρχουν βιβλία που περιορίζουν ή ορίζουν τους στόχους και τις μεθόδους επίτευξής τους. Άρα; Πού είναι το ζήτημα και πάλι; 

Το ζήτημα συνάδελφοι είναι στην επίτευξη των στόχων, διδακτικών και άλλων (παράλληλων) σε ένα δυναμικό περιβάλλον, το περιβάλλον την τάξης. Καμία σχολική τάξη δεν χαρακτηρίζεται από πλήρη ομοιογένεια, και ΕΥΤΥΧΩΣ, καθώς η διαφορετικότητα όλων των επιπέδων, δηλαδή ο πλουραλισμός είναι ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ. Παρομοίως, όλοι οι μαθητές δεν μαθαίνουν με τον ίδιο τρόπο. Όσο και να διαφωνεί κανείς ως προς τη θεωρία του Gardner (περί πολλαπλών τύπων "νοημοσύνης"), δεν μπορεί παρά να αναγνωρίζει τον πυρήνα της θεωρίας μέσα από τη βιωματική, τουλάχιστον εμπειρία του, πως κάθε μαθητής μαθαίνει με έναν δικό του τρόπο και όχι με έναν και ενιαίο. Άρα; Πού εντοπίζεται το ζήτημα; 

Το ζήτημα εντοπίζεται λοιπόν, στην επίτευξη των διδακτικών και άλλων στόχων. Εντοπίζεται στη χρήση εναλλακτικών μεθόδων προσέγγισης και αξιολόγησης της γνώσης από τον εκπαιδευτικό, ο οποίο διαμεσολαβεί μεταξύ γνώσης και μαθητικής πρόσληψης. Συχνά παγιδευόμαστε σε μονοδιάστατα διδακτικά μοντέλα, συχνά δεν έχουμε τα παιδαγωγικά ''εργαλεία'' για να κάνουμε εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις. Συχνά δεν μας παρέχεται ο χρόνος και τα εργαλεία. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΝΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΕ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΑΝ ΕΠΙΤΕΥΧΘΗΣΑΝ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ. Άρα; Πού είναι και πάλι το ζήτημα; 

Συνάδελφοι, θα έπρεπε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που λοξοκοιτάει προς την ποιότητα...να εξασφαλίζει στους εκπαιδευτικούς μια επιστημονική δομή διδακτικής συμβουλευτικής. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης, της όποιας κυβέρνησης, ΕΦΟΣΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, να προβεί σε μικρές δημιουργικές κινήσεις, όπως...

Σε κάθε Δ/νση εκπαίδευσης, σε κάθε ενότητα σχολείων στα πλαίσια Δήμων ή Δημοτικών Διαμερισμάτων, να δημιουργηθεί μια δομή με το όνομα π.χ. ΟΜΑΔΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ. Σ' αυτή την ομάδα, θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να συμμετέχουν, 2 ψυχολόγοι με εξειδίκευση (όπου εξειδίκευση εννοώ Master) στην ηλικιακή ομάδα ενδιαφέροντος (με εξειδίκευση στην προσχολική ηλικία ή πρώτη σχολική ηλικία κλπ), 2 κοινωνικοί λειτουργοί με εξειδίκευση στην παιδική ηλικία, ομάδα παιδαγωγών με εξειδίκευση (PhD) στην διδακτική μεθοδολογία των φυσικών επιστημών, των μαθηματικών, της γλώσσας, της ιστορίας, των αγγλικών κλπ. Ουσιαστικά μιλάμε για μια ομάδα 10 επιστημόνων ανά Δ/νση εκπαίδευσης, με επαυξημένα τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα, αλλά ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ με διδακτική εμπειρία. Άρα θα μπορούσε το προσωπικό της ΟΜΑΔΑΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ να προέρχεται από το σώμα των εκπαιδευτικών.

Ρόλος της Ομάδας αυτής θα είναι η δημιουργία μιας δεξαμενής διδακτικών προσεγγίσεων, ανά επιστημονική ενότητα, με έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό, κατάλληλο να διατεθεί στο σύνολο των εκπαιδευτικών. Σ' αυτή την επιστημονική ομάδα θα μπορούσε να απευθύνεται κάθε εκπαιδευτικός που επιθυμεί να λάβει υποβοήθηση στην διδακτική του προσέγγιση, μέσα από επιστημονικές δομές και νόρμες. ΚΑΝΕΝΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ από τους υφιστάμενους, ΣΕΒΟΜΕΝΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ, ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΣ, ΔΕΝ ΘΑ ΔΗΛΩΝΕ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ, ΕΤΟΙΜΟΣ ΝΑ ΣΥΝΔΡΑΜΕΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ. Όμως, αυτή η ομάδα με σαφή εξειδίκευση στην διδακτική μεθοδολογία και με τους κατάλληλους κοινωνικούς επιστήμονες θα μπορούσε πραγματικά να οργανώσει ένα διεπιστημονικό πρόγραμμα παρέμβασης φτιαγμένο ΕΙΔΙΚΑ για την τάξη του αιτούντα εκπαιδευτικού (λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τάξης και του μαθητικού δυναμικού) και όχι προτείνοντας ένα ΕΝΙΑΙΟ ΚΑΙ ΑΝΕΛΑΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙΡΟΥ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ. Απευθυνόμενος ο ενδιαφερόμενος εκπαιδευτικός σ' αυτή την ομάδα θα γνωρίζει πως θα έχει πρόσβαση σε πρότυπες διδασκαλίες, συμβουλευτική, υποδειγματικές παιδαγωγικές παρεμβάσεις, έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό, διαρκή στήριξη και επανατροφοδότηση, εναλλακτικό παιδαγωγικό υλικό και μέσα.

Αυτή είναι η πρόταση που σας καταθέτω. Καμία συζήτηση για την αξιολόγηση. Δεν πρέπει να απεμπολούν οι εκπαιδευτικοί τον κύριο χαρακτήρα τους, τον ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ. Και σ' αυτό το επίπεδο οφείλουμε να υπερβούμε τις όποιες πολιτικές σκοπιμότητες και να καταθέσουμε μια πρόταση στον πυρήνα της αξιολόγησης, στον πυρήνα της όποιας δήθεν πρόθεσης αναβάθμισης της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η πρόταση προφανώς υποβάλλεται προς δημόσια διαβούλευση, προκειμένου να αποκτήσει επιπρόσθετα επιχειρήματα και να καλύψει άξονες και προοπτικές που εγώ δεν καταφέρνω να αναδείξω επαρκώς. Αλλά είναι ένα κείμενο διαλόγου συνάδελφοι. Ένα κείμενο διαλόγου στην απόλυτη ένδεια προτάσεων/αντιπροτάσεων των ''ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ''. 

Για δική σας ενημέρωση, παραθέτω τις θέσεις των πρώην μεγάλων παρατάξεων για την αξιολόγηση.
 
Η θέση της ΔΗ.ΣΥ. (πρώην ΠΑΣΚ) για την αξιολόγηση ΕΔΩ
Η θέση της ΔΑΚΕ (παραμένει ΔΑΚΕ) για την αξιολόγηση ΕΔΩ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου