Δευτέρα 11 Μαρτίου 2013

ΜΕ ΓΕΙΑ ΤΟ ΚΡΑΝΟΣ...

Η διαβούλευση για την αξιολόγηση ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες, ως προς το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που ανακοινώθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Λίγες μέρες πριν, στις 7 Μαρτίου 2013, συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση (1116/4-3-2013) της Βουλευτού Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ κας Παναγιώτας Δριτσέλη προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αξίζει να διαβάσετε την τοποθέτηση της πολιτικής ηγεσίας, δια στόματος Υφυπουργού κου Θεόδωρου Παπαθεοδώρου, όπως αποτυπώνεται στα επίσημα πρακτικά της Βουλής, στις 7/3/2013 με αύξοντα αριθμό ΑΑ0307CB. 

Με υπογράμμιση τα πλέον ενδιαφέροντα της πολιτικής ηγεσίας. Οι αριθμοί εντός παρενθέσεων υποβοηθούν την παρακολούθηση του σχολιασμού του γράφοντος. Υπενθυμίζω πως με τροπολογία που τελικά αποσύρθηκε την τελευταία στιγμή, σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ιδρύεται Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στη Δευτεροβάθμια και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

"Θ.Παπαθεοδώρου: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κυρία Βουλευτά, ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία που μου δίνετε να τοποθετηθώ σε ένα θέμα το οποίο πιστεύω ότι είναι μία από τις βασικές πολιτικές αποφάσεις της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου (1), της οποίας - εννοώ της απόφασης αυτής - και η φιλοσοφία και η αντίληψη είναι βαθιά ριζωμένες τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στην αναγνώριση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. 
(...)
Κοιτάξτε, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι κάτι άλλο. Αναφερθήκατε σε δυο καίρια προβλήματα αυτή τη στιγμή του Ν.4024 και αυτό βρίσκεται ακόμη σε συζήτηση. Γιατί; Η αξιολόγηση πρέπει να είναι συνδεδεμένη με το βαθμολόγιο. Διότι - διαφορετικά - γιατί αξιολογούμε; Για να πούμε ότι όλοι είναι καλοί ή όλοι είναι κακοί; Δεν θα πρέπει να υπάρξει μια αποτίμηση αυτού, ο οποίος έχει περισσότερα προσόντα, έχει περισσότερο προσφέρει στην εκπαίδευση από τον άλλο που έχει λιγότερα; (2)
(...)

Π.Δριτσέλη: Κύριε Υπουργέ, οι διαβεβαιώσεις για αγνές προθέσεις και για προσπάθεια αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου νομίζω ότι δεν πείθουν κανέναν πια. Ξέρουμε πολύ καλά ότι η αξιολόγηση θα χρησιμοποιηθεί κατά γράμμα ως εργαλείο διαλογής των εκπαιδευτικών σε προακτέους και μη προακτέους με ό,τι συνέπειες αυτό μπορεί να έχει. (...) Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, κύριε Υπουργέ, επιτρέπει τις απολύσεις των εκπαιδευτικών παρά τα όσα διατείνεστε. Στο άρθρο 95 της τελευταίας έκδοσης του Υπαλληλικού Κώδικα προβλέπεται η απόλυση για όσους συγκεντρώνουν δύο αρνητικές κρίσεις. (3) Επιπλέον, η μισθολογική και βαθμολογική στασιμότητα προβλέπεται από την πρώτη αρνητική κρίση στο σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος. Εν τω μεταξύ, ευνουχίζετε την ελεύθερη βούληση, υπονομεύετε τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και το διάλογο ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς. Προάγετε τον ανταγωνισμό μεταξύ τους, προάγετε τον ανταγωνισμό μεταξύ των σχολικών μονάδων. 
(...)

 Θ.Παπαθεοδώρου: (...) Να συζητήσουμε τα κριτήρια και τη διαδικασία, η οποία θα έχει μια κοινότητα στόχου, ότι δηλαδή θα αποδεχθούμε το βασικό, πως η αξιολόγηση χρειάζεται. Αυτή τη στιγμή αμφισβητείται ακόμη και η ύπαρξη ή η χρησιμότητα της αξιολόγησης, γι' αυτό λέω ότι ίσως αυτό να ανταποκρίνεται σε μια εξωτική κριτική. (4) 
(...) Στις δύο παρατηρήσεις που κάνατε, θα απαντήσω αμέσως. Από τη μια πλευρά προβλέπονται απολύσεις. Απολύσεις προβλέπονται γενικότερα για το δημόσιο. Η αξιολόγηση ακόμα και σε περιπτώσεις αρνητικής αξιολόγησης. Βεβαίως και συνεπάγεται μια στασιμότητα σε σχέση με την εξέλιξη κάποιου. Όμως, συνεπάγεται και κάτι παραπάνω. Συνεπάγεται ένα κίνητρο, το οποίο είναι η βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου (...) Επειδή πιστεύετε και πιστεύουμε ότι όλοι οι άνθρωποι δεν έχουν τις ίδιες δυνατότητες, πρέπει όμως να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες. (5)

Χρειαζόμαστε κάτι περισσότερο συνάδελφοι; Περισσότερο ξεκάθαρα δεν θα μπορούσαν να είναι τα πράγματα. Ένας μικρός σχολιασμός. 

(1) Για ποιά εκπαιδευτική πολιτική φιλοσοφία κάνει λόγο ο Υφυπουργός; Υπήρχε η θέση αυτή στις προγραμματικές προτάσεις της κυβέρνησης; Υπήρχε η θέση αυτή στο κοινό πλαίσιο πολιτικής σύμπραξης των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση; Βασικές πολιτικές αποφάσεις που προέκυψαν λοιπόν εκ των υστέρων και ΜΕ ΣΑΦΗΝΕΙΑ βαρύνουν το σύνολο των κομμάτων που στηρίζουν τη σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Και σ' αυτό το σημείο θα πρέπει να τοποθετηθούν ξεκάθαρα ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και η ΔΗΜΑΡ. Είναι κοινή θέση τους; 

(2) Ναι, είναι σαφές πως έχουμε τοποθετήσεις μιας ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗΣ πολιτικής σκέψης στο χώρο της παιδείας. Υπενθυμίζω πως ο σημερινός Υπουργός Παιδείας είχε προεκλογικά τοποθετηθεί στο χώρο της φιλελεύθερης πολιτικής πλατφόρμας, γεγονός που τον καθιστά πλήρως εναρμονισμένο, σήμερα, με όσα προωθεί στο χώρο της παιδείας. Το πρόβλημα λοιπόν, το έχουν μεταξύ άλλων, όσοι στήριξαν την εφαρμογή της φιλελεύθερης αυτής πολιτικής και σήμερα υψώνουν συνδικαλιστικό ανάστημα ΝΑΝΟΥ ενάντια σε ότι στήριξαν. Επειδή ΑΓΝΟΙΑ δεν δικαιολογείται πλέον για κανέναν, είναι ανάγκη σύντομα να ξεκινήσει ένας εκτενής διάλογος ενημέρωσης για το τί άλλο εντάσσεται στη ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ στο χώρο της εκπαίδευσης. Πρόκειται για φιλελεύθερη και νεοφιλελεύθερη πολιτική σκέψη άμεσα σχετιζόμενη με τη ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΣΙΚΑΓΟΥ για όσους αντιλαμβάνονται!

(3) Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ θέτει ΞΕΚΑΘΑΡΑ το ερώτημα των ΑΠΟΛΥΣΕΩΝ στο οποίο ο Υφυπουργός δεν ΑΠΑΝΤΑ. Εσείς τί λέτε; Θα απολυθούν εκπαιδευτικοί ή όχι; Η ΜΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ μήπως έπρεπε να αποτελέσει casus belli;

(4) Μια πάγια τακτική εκπαιδευτικής πολιτικής, ιδιαίτερα των πλέον αρνητικών προτάσεων/ρυθμίσεων, είναι η αναπόδεικτη χρήση μιας αβέβαιης αναγκαιότητας που δεν τεκμαίρεται από πουθενά. Ούτε από επιστημονικά δεδομένα, ούτε από κοινή κοινωνική και πολιτική αντίληψη, αλλά ούτε και από κοινά αποδεκτό εκπαιδευτικό στόχο. Και όμως ως de facto εισαγάγεται στη συζήτηση, ως κάτι δεδομένο και κοινά αποδεκτό. Προσέξτε πόσο χαριτωμένο είναι το "εξωτική κριτική". Όπως έλεγαν παλιά στη Βουλή "ο βουλευτής ομίλησε, αλλά δεν απήντησε''.

(5) Η επιβεβαίωση πως προβλέπονται ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ. Απόλυτα ειλικρινής ομολογία. Μα έτσι είναι. Ψέματα να πει ο άνθρωπος. Αυτό προβλέπεται. Αφιερωμένο σε όσους τους τελευταίους δύο μήνες τόλμησαν να μιλήσουν για ακύρωση της αξιολόγησης, για πηγές του Υπουργείου που μιλούν για επαναπροσδιορισμό της αξιολόγησης και άλλες αντίστοιχες μπαρούφες. Τέλος, για ακόμα μια φορά διαβάζουμε τα περίφημα της "φιλελεύθερης θεωρίας" που περικλείονται στην έκφραση "καθένας με την αξία του", μόνο που διατηρούμε ΣΟΒΑΡΕΣ ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ, για τους κριτές και τις διαδικασίες αξιολόγησής μας. Υπενθυμίζω πως ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΕΡΓΙΑΣ δεν προβλέπεται, κατά συνέπεια...ΜΕ ΓΕΙΑ ΤΟ ΚΡΑΝΟΣ!

ΤΕΛΟΣ: Επειδή οι ΑΠΟΚΡΙΕΣ τελειώνουν, οι χαρταετοί θα πάνε ψηλά κλπ, ΜΗΠΩΣ ΝΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙ ΤΟ Δ.Σ. του συλλόγου ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ! ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΩ πως έχω καταθέσει από τον Ιανουάριο 2013 (!) σειρά προτάσεων, σε συνέχεια των προτάσεων του Νοεμβρίου 2012 (!!) και ΕΥΕΛΠΙΣΤΩ πως θα τεθούν σε προτεραιότητα στο επόμενο Δ.Σ. 

Ουδατζής Νίκος
ΠΕ60 Νηπιαγωγός
2ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Ν.Μαρμαρά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου